Maxime Prévot wisselt met Albanië van gedachten over de EU-toetreding

Mirë se vini! Blij de Albanese minister van Buitenlandse Zaken, Ferit Hoxha, in Brussel te mogen verwelkomen, een vriend en voormalig diplomaat die deze stad door en door kent na zijn jaren als ambassadeur hier. En helaas ook vertrouwd is met de typische Belgische regenbuien!

Ons gesprek was rijk aan goed nieuws. België zal een ambassade openen in Tirana, een duidelijk signaal van het belang dat wij aan onze relatie hechten. En nog vorige week werd Albanië het tweede kandidaat-lidstaat van de EU dat de IBAR ontving, waarmee het in de slotfase van de toetredingsonderhandelingen is beland. Dat is een opmerkelijke prestatie, waarvoor wij Albanië hartelijk feliciteren.

België moedigt Albanië aan om dit traject met dezelfde vastberadenheid voort te zetten, in het bijzonder op het vlak van de rechtsstaat, de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de strijd tegen corruptie. De weg naar lidmaatschap is gebaseerd op verdienste, en Albanië toont aan dat het kan leveren.

We hebben ook gesproken over onze bilaterale samenwerking op het gebied van justitie, politie en de strijd tegen georganiseerde criminaliteit, evenals over de constructieve rol van Albanië in de regionale stabiliteit. De Westelijke Balkan staan hoog op mijn agenda. Ik kijk ernaar uit om volgend jaar naar Tirana te reizen voor de opening van onze ambassade.