De minister Maxime Prévot wisselt met Iran van gedachten over het internationaal recht en de stabiliteit

Vandaag heb ik gesproken met mijn ambtgenoot Abbas Araghchi, minister van Buitenlandse Zaken van Iran. Dit gesprek bood de gelegenheid om enkele boodschappen over te brengen.

Ik heb benadrukt dat het recht op onschuldige doorvaart door de Straat van Hormuz moet worden gerespecteerd, in overeenstemming met het internationaal recht. Volgens België mag er geen enkele belemmering of enige vorm van betaling worden opgelegd.

Ik heb minister Araghchi meegedeeld dat de gesprekken met de Verenigde Staten een kans bieden die moet worden benut om tot een alomvattend vredesakkoord te komen. Beide partijen moeten alles in het werk stellen om snel tot een akkoord te komen, ook voor Libanon, waarvan de territoriale integriteit door Israël moet worden gerespecteerd.

Iran moet ophouden een destabiliserende rol te spelen in de regio, onder meer via de steun aan proxy’s. De regio en de wereld hebben al te veel geleden onder de vijandelijkheden.

Ik heb ook herhaald dat alle gedetineerden in Iran moeten worden behandeld met respect voor de menselijke waardigheid. De toegang tot medische zorg moet worden gewaarborgd. Tot slot heb ik opnieuw opgeroepen tot de afschaffing van de doodstraf.