Minister Prévot roept Russische ambassadeur op het matje
Image
Ik heb vandaag gevraagd de Russische ambassadeur in België te ontbieden.
De aankondiging van Rusland waarin diplomatiek personeel en buitenlandse burgers worden opgeroepen Kyiv te verlaten vóór geplande aanvallen, is onaanvaardbaar. Het bedreigen van ambassades is geen diplomatie, het is intimidatie. En het is een flagrante schending van het internationaal recht en de Conventie van Wenen.
België gaat nergens naartoe. Wij blijven in Kyiv. Wij staan aan de zijde van Oekraïne. En wij laten ons niet intimideren.
Er is één agressor in deze oorlog, en dat is Rusland. De oplossing om deze escalatiespiraal te doorbreken is opmerkelijk eenvoudig: Rusland moet zijn agressie stopzetten en deelnemen aan oprechte vredesgesprekken.