Ontmoeting College van de Benelux Unie
🇧🇪🇳🇱🇱🇺 Vandaag ontving ik het College van de Benelux Unie. De Benelux beleeft een echt momentum en dat moeten we grijpen.
De Benelux is altijd een laboratorium geweest. Nog voor Europa vorm kreeg, bewezen België, Nederland en Luxemburg dat soevereine landen kunnen kiezen om samen vooruit te gaan. De douane-unie van 1944. Vrij verkeer vóór Schengen. Economische integratie vóór de interne markt. Telkens weer baande de Benelux de weg.
Die voortrekkersrol behoort niet tot het verleden. Ze is noodzakelijker dan ooit. In een Europa dat zichzelf zoekt hervormt, verdedigt en vernieuwt, moet de Benelux opnieuw de motor zijn die de richting wijst.
En dat is niet abstract. De Benelux, dat is de grensarbeider die elke ochtend de grens oversteekt zonder erbij na te denken. Dat is het diploma dat aan de andere kant erkend wordt. Dat is de patiënt die zich kan laten verzorgen in een ziekenhuis van het buurland. Dat is de politiesamenwerking die niet stopt aan een grenspaal. Voor onze burgers is de Benelux het dagelijks leven.
Ik heb het College mijn volledige steun toegezegd om de unie vooruit te stuwen. Drie landen die samen de vierde economische macht van de EU vormen. Drie landen die dag na dag bewijzen dat samenwerking onze grootste troef is.